Aktivitet

mobile-menu

Drikkevand og Vandforsyning

Sammen besøger vi vores nye lokale vandværk i Lundtofte. Vi stiller spørgsmålene: hvor kommer drikkevandet fra, hvordan fungerer et vandværk, og hvad kan vi selv måle på vandkvaliteten i vandforsyningen og i lokalmiljøet omkring Mølleåen?

Vi mødes med cykler på Vandværket i Lundtofte, hvor Lyngby-Taarbæk forsyning giver os en introduktion og en rundvisning på anlægget. Undervejs tager vi vandprøver på forskellige positioner. Derefter cykler vi til Naturskolen i Raadvad, hvor vi kemisk analyserer vandprøverne i laboratoriet og sammenligner med vandprøver, som vi selv tager fra bl.a.  vandhanen, Kilden i Raadvad og Mølleåen. Endelig diskuterer vi miljø og drikkevandsboringer, regner på aktuelle statistikker (f.eks. PFAS) og perspektiverer bl.a. til de Fællesfaglige Fokusområder: ”Den enkelte og samfundets udledning af stoffer”, ”Drikkevandsforsyning for fremtidens generationer” og ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget”.

Aktiviteten rammer Verdensmålene: 6, 11, 12, 14 og 15.

Mål med aktiviteten

  • At eleverne kan forklare de grundlæggende principper i vandværket og drikkevandsforsyningen.
  • At eleverne kan foretage kemiske analyser af en vandprøve.
  • At eleverne kan nævne faktorer som påvirker drikkevandet.
  • At eleverne kan diskutere aktuelle drikkevandsproblematikker.
  • At eleverne kan perspektivere til personligt forbrug og bæredygtig udvikling.

Bemærk

HUSK at vi mødes på cykler ved Lundtofte Vandværk, Centrifugevej 366, 2800 Kongens Lyngby.

Bemærk: Hvis du ønsker rundvisning på Vandværket (1½ t) UDEN prøvetagning og analyser på Naturskolen, kan du kontakte Lyngby-Taarbæk Forsyning direkte.

Hvis du ønsker prøvetagning, kemiske analyser, vandføringsmålinger og stoftransport uden besøg på vandværket, kan du vælge vores naturskoleaktivitet ”Vandressourcer og Vandets Kredsløb”.

 

Praktisk

Tidsrum: 09:15 - 13:00

Sted: Raadvad Naturskole

Klassetrin: 8. klasse, 9. klasse, 10. klasse, Valgfag

Antal elever: 5 - 30

Fag: Biologi, Fysik/kemi, Geografi, Naturfag