Bæredygtig jord
Hvad er jord egentlig – et dødt materiale eller et levende økosystem, vi alle er afhængige af? I dette naturfaglige forløb undersøger eleverne jordens fysiske, kemiske og biologiske egenskaber for at forstå dens betydning for livet og for bæredygtig udvikling.
Gennem feltarbejde og sanselige oplevelser mærkes, duftes og beskrives jorden for at bestemme struktur, farve og fugtighed – og dermed klassificere lokale jordtyper som sand-, ler- eller muldjord. Ved hjælp af pH-målinger, undersøgelse af kornstørrelser og slemmeprøver testes jordens kemiske og fysiske egenskaber.
Med stereolupper udforskes det rige mikroliv i jorden – bakterier, svampe, regnorme og småleddyr – og deres rolle i nedbrydning, respiration og stofkredsløb ved at måle jordens respiration med datalogger og følge nedbrydningens faser.
Forløbet afrundes med elevernes refleksion over menneskets relation til jorden og brugen af den. Hvilket ansvar har vi for den levende jord, vi selv er en del af? Og hvad sker der, hvis vi glemmer at passe på den?
Mål med aktiviteten
Eleven kan tage og undersøge jordprøver med brug af forskelligt udstyr. Eleven kan beskrive jord med fagbegreber, som f.eks. organisk og uorganisk. Eleven kan fortælle om den nedbrydning der foregår i jorden. Eleven ser jord som en ressource og kan sætte deres undersøgelser i et bæredygtighedsperspektiv.
Praktisk
Tidsrum: 09:15 - 13:00
Sted: Raadvad Naturskole, Rude Skov Naturskole
Klassetrin: 5. klasse, 6. klasse
Antal elever: 8 - 24
Fag: Natur/teknologi


