Udskriv
 

Fødekæder og kredsløb i skoven

Hvem spiser hvem i skoven, og hvordan hænger en fødekæde sammen? Hvorfor lever der ikke de samme dyr og planter alle steder og hvilken betydning har udryddelse af arter i naturen for fødekæder og fødenet?

Gennem oplæg og aktiviteter som indsamling, sortering og modellering arbejder eleverne praktisk med ovenstående spørgsmål, og laver bl.a. modeller af fødekæder ud fra de smådyr de selv har fanget i skoven.
Om aktiviteten

Sted:

Raadvad Naturskole, Rude Skov Naturskole

Målgruppe:

3. klasse, 4. klasse

Fag/læreplan:

Skolefag: Natur/teknologi
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D


Varighed:

3½ time

Mål:

• Eleven kan anvende fagbegreber til at fortælle om fødekæder
• Eleven kan indsamle smådyr i skoven og sortere dem efter deres plads i fødekæden
• Eleven kan lave en model af en fødekæde (+ evt. et fødenet) ved hjælp af nogle af de indfangede dyr samt naturskolens udstoppede dyr

Drejebog:

Vi starter med at introducere fagbegreber som fødekæde, planteæder, rovdyr, nedbryder, organisme, tilpasning mv. og øver os i at bruge dem resten af dagen.
I skoven indsamler eleverne gruppevis forskellige smådyr, som de sorterer alt efter deres plads i fødekæden. Herefter laver grupperne modeller af fødekæder vha. de indsamlede smådyr og naturskolens udstoppede dyr.
Til slut tegner eleverne en model af deres fødekæde og fremlægger den for de andre. Måske når nogle af grupperne også at lave fødenet med de forskellige dyr.

Opgaver for lærere og pædagoger:

At bistå eleverne i deres arbejde.



 
Booking
Du kan booke læringsaktiviteten her hvis du er fra en folkeskole i Rudersdal, Lyngby eller Gentofte Kommuner. Er du fra en anden målgruppe, skal du sende os en mail.
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby